tisdag 13 november 2007

Sång i Dalhalla

Det var en skön musikupplevelse i nästan regnfritt väder, den 17 juni 2007 i Dalhalla, när bl a Sundsvalls kammarkör under ledning av Kjell Lönnå uppträdde, tillsammans med den pålitligt skönsjungande Mikael Samuelsson, en solist Kjell Lönnå gärna och ofta anlitar. Jag vill ge några bilder från det tillfället. Jag är förvånad över att detta kalkbrott kunnat ge en så tilltalande och akustikgod konsert, passande för både opera och populärmusik och med en ljudanläggning som i varje fall den här gången fungerade friktionsfritt. Mikael Samuelsson sjunger så bra att man tappar andan. Finaste sprödtoner, täta som hudsmekningar och volymstyrka som räcker långt, fin behandling av såväl text som musik. Legatosång när den är som bäst, helt enkelt super. Nyanseringen! Å!

Kjell Lönnå är sen många år bl a genom TVmedia välkänd och uppskattad och han kan konsten att få sin kör att verkligen leva i klangerna och bjuda på ren körkonst. Fenomenal uppvisning. Och bra på att få publiken "med på noterna". Så litet humor och anekdoter. De här tre bilderna från evenemanget är roligt att visa. Jag recenserar inte - jag uttrycker som handikappad pensionär min glädje över att få vara med om sådana begivenheter. I Dalhalla är f ö väldigt välordnat med allt som hör till arrangemangen och särskild personal ger just handikappade och äldre stor hjälp och trivsel.
Att Kjell Lönnå sin vana trogen hade en repertoar med ganska många andliga sånger och äldre kända visor gladde mig mycket.



Recensera gärna här!

Kristen Topplista från  Jesussajten.se

Inga kommentarer: