tisdag 8 januari 2008

Nostalgi i svartvitt

At the point!
en av mina första elever på 1950-talet, Brännbolls-Bengt, får en bra
träff på bollen och jag en fin bild!

Bilderna här är från den "gamla goda tiden", med analog kamera tagna, Rolleicord, Voigtländer och Ricoh. Mörkrumsarbete och ljusmätning hörde till det man då behärskade rätt bra - faktiskt anlitar man inte sina egna förvärvade kunskaper lika mycket nu med den digitala tekniken. Den är ju i sig själv så suverän, så bara själva bildseendet, fokuseringen och skärpeläggningen är att fundera över - och så bara knäppa; billigt är det också, bara man har utrustningen.

I det här sviktande trähuset med skomakeri och syateljé i den lilla pittoreska staden Askersund föddes jag 1930. I köket, innanför ett av de blänkande fönstren. Innanför porten en stor kvadratisk kullerstenslagd gård , ett stall för lördagshästarna och ett specerilager, där man jagade feta råttor. Från sömmerskorna fick jag mönsterkataloger och kunde klippa kläder att klä pappdockor med. Ett nöje i sängen, när man var sjuk t ex.
Det fanns ingen förskola på den tiden.




Ett rolleicordminne från Karlstad. Tåg var länge ett stort intresse. Gillade lukten av järnvägsvagnar. Perspektivet är intressant. Hoppas förstoringen fungerar...

Visserligen litet oskarp bild, men det är en så typiskt avstressad situation bland de på 50-talet promenerande människorna. "The sunlover" njuter och har sin härliga hårdbrättade hatt , också tidstypisk. Oj, så längesen jag bar hatt - men jag hade en nästan likadan...







Också en tidstypisk bild. Cykeltypen, kläder, huvudbonad och bilfronten. Jag minns att jag "låg" i diket och tog bilder på cyklister, för tidskriften Foto hade temat "Cykel" och jag skulle tävla med en bild. Nej, detta gav ingen placering, men jag fick hedersomnämnande några gånger - det räcker.

Recensera gärna här!

Kristen Topplista från  Jesussajten.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har många underbara och på alla sätt o vis fina bilder på din sida.
50- tal och 60-tal tycker jag om att se. Det är så annorlunda mot dessa tider vi lever i nu.
/maria